EKSPANSIIVINEN KASVUTARINA INTERNETIN IHMEMAASSA
Ekspansiivinen ja
kasvutarina olivat ensimmäiset sanat, jotka tulivat mieleeni luettuani Henri Junttilan
kirjan “How I Made Over $100,000 Online
Doing What I Love”. Teos on monikerroksinen tarina yksilön kypsymisestä
tavoitteelliseen, mutta nöyrään elämänasenteeseen. Lisäksi se toimii
erinomaisena oppaana internet-markkinoijalle. Oppaanakin kyseessä on sekä
markkinoinnin filosofian ymmärtäminen että teknisen ja käytettävissä olevien
työkalujen esittely. Junttila nivoo yhteen laajanevan henkilökohtaisen kasvun
erehtyväisenä, virheistään oppivana ihmisenä. Samanaikaisesti liiketoiminta
laajenee, kun osaaminenkin kasvaa. Äkkirikastumisesta haaveilevasta nörtistä
kasvaa yhteistyöverkostojen taitaja.
Seuraavassa kuvassa pyrin
tiivistämään Junttilan teoksen eri tason ja niihin liitettyjä sisältöjä.
 |
Tiivistelmä kirjan eri tasoista
Henkilökohtaisessa kasvutarinassa kirjoittaja korostaa rohkeutta virheitä
pelkäämättä luottaa omaan intuitioon. Suunta kohti tavoitteita voi ja pitääkin
olla vakaa, mutta hitaasti kiirehtiminen jalostaa matkan varrella opittua. Yrittäjyys
ja oman unelman toteuttaminen ei sulje pois toisten ihmisten ja
yhteistyöverkostojen merkitystä, mitkä toimivat tässä kuin peilinä omalle
oppimiselle ja kasvulle.
Samalla kun tarina etenee päiväkirjamaisesti, pudottelee Junttila
taitavasti internet-markkinoinnin työkaluja tekstinsä lomaan. Näin kirjaa voi
lukea myös ja, tai pelkästään, teknisenä oppaana sähköisen liiketoiminnan
kehittämisessä. Pikaoppaaksi kirjaa ei voi sanoa, mutta asiasta kiinnostuneelle
ehdottomasti vaivatonta luettavaa. Tarinan edetessä, osaamisen lisääntyessä ja
itsetuntemuksen kasvaessa liiketoiminta laajenee. Taalat tipahtelevat laariin
sitä mukaan kun tekijä rohkenee ottaa käyttöön eri applikaatioita ja samalla
kun hänen luottamuksensa verkoston muihin toimijoihin kasvaa. Toisin kuin
markkinoinnissa yleensä, Junttilan havainto siitä, että kannattaa unohtaa
pyrkimys olla erityisen uniikki, oli itselleni oivalluttava: Tee mieluummin havaintoja
siitä, mikä ajassa liikkuu ja mikä myy. Sen jälkeen rakenna oma palvelusi älykkäämmin
kuin muut, markkinat sinulla jo on.
Teos kokoaa hyvin yhteen internet-markkinoinnin
erikoistumisopintojen kurssipäivillä opittuja asioita. Monikaan käsite ei olisi
avautunut, ellei niitä olisi käsitelty tunneilla. Tyylilajiltaan kirja on
epäilemättä tämän päivän genreä, joka myy. Yksinkertaisessa julistavuudessaan
kirjoittaja saa kaiken viime kädessä kuulostamaan helpolta, vaikkakin nöyrällä
mielellä. Listat ja kertauslistat ovat sekä nopeaa luettavaa että vakuuttavaa.
Vaikka itse en ole kovinkaan viehättynyt sanomaansa kritiikittömästi
julistavasta elämäntapaopas-tyylistä, tässä teoksessa se toimii. Ehkä juuri
siksi, että asiaan perehtymättömänä tarvitsen juuri karsastamaani yhden
totuuden yksikertaista mallia. Enkä vannoisi, ettei teoksessa olisi myös ripaus
ironiaa kyseistä tyylilajia kohtaan.
|
Tuo tiivistelmäkuva oli muuten aika fiksu veto, tiivisti ja havainnollisti sisällön kerralla ja yksinkertaisesti.
VastaaPoistaSamaa olin kommentoimassa kuin Jaakko, hyvin olit siihen poiminut Junttilan ajatuksia. Jopa niin hyvin että tekstiä olisi voinut enemmänkin tiivistää, tosin hyvän pituinen blogipostaus silti. Hyvin olit muuten linkittänyt teemoja opiskeluihin ja opittuihin asioihin.
VastaaPoistaMinä myös viehätyin tuosta kuvasta. Selkeästi tiivistetty kirjan sisältö ja pelkästään kuvan näkemällä tietää mitä kirjalta odottaa.
VastaaPoistaPidin sinun kuva tiivistelmästä tosi paljon, hyvä keksitty. Tiivistelmä kokosi hyvin yhteen koko kirjan.
VastaaPoistaKyllä plussaa isosti kuvasta! Huomaatteko, miten pienellä lisätyöllä melko tavanomaisesti (vaikkakin hyvästä) kirjoituksesta tulee loistava?
VastaaPoista