lauantai 15. helmikuuta 2014

Internetin ihmemaassa

EKSPANSIIVINEN KASVUTARINA INTERNETIN IHMEMAASSA

Ekspansiivinen ja kasvutarina olivat ensimmäiset sanat, jotka tulivat mieleeni luettuani Henri Junttilan kirjan “How I Made Over $100,000 Online Doing What I Love”. Teos on monikerroksinen tarina yksilön kypsymisestä tavoitteelliseen, mutta nöyrään elämänasenteeseen. Lisäksi se toimii erinomaisena oppaana internet-markkinoijalle. Oppaanakin kyseessä on sekä markkinoinnin filosofian ymmärtäminen että teknisen ja käytettävissä olevien työkalujen esittely. Junttila nivoo yhteen laajanevan henkilökohtaisen kasvun erehtyväisenä, virheistään oppivana ihmisenä. Samanaikaisesti liiketoiminta laajenee, kun osaaminenkin kasvaa. Äkkirikastumisesta haaveilevasta nörtistä kasvaa yhteistyöverkostojen taitaja.


Seuraavassa kuvassa pyrin tiivistämään Junttilan teoksen eri tason ja niihin liitettyjä sisältöjä.

Tiivistelmä kirjan eri tasoista



Henkilökohtaisessa kasvutarinassa kirjoittaja korostaa rohkeutta virheitä pelkäämättä luottaa omaan intuitioon. Suunta kohti tavoitteita voi ja pitääkin olla vakaa, mutta hitaasti kiirehtiminen jalostaa matkan varrella opittua. Yrittäjyys ja oman unelman toteuttaminen ei sulje pois toisten ihmisten ja yhteistyöverkostojen merkitystä, mitkä toimivat tässä kuin peilinä omalle oppimiselle ja kasvulle.

Samalla kun tarina etenee päiväkirjamaisesti, pudottelee Junttila taitavasti internet-markkinoinnin työkaluja tekstinsä lomaan. Näin kirjaa voi lukea myös ja, tai pelkästään, teknisenä oppaana sähköisen liiketoiminnan kehittämisessä. Pikaoppaaksi kirjaa ei voi sanoa, mutta asiasta kiinnostuneelle ehdottomasti vaivatonta luettavaa. Tarinan edetessä, osaamisen lisääntyessä ja itsetuntemuksen kasvaessa liiketoiminta laajenee. Taalat tipahtelevat laariin sitä mukaan kun tekijä rohkenee ottaa käyttöön eri applikaatioita ja samalla kun hänen luottamuksensa verkoston muihin toimijoihin kasvaa. Toisin kuin markkinoinnissa yleensä, Junttilan havainto siitä, että kannattaa unohtaa pyrkimys olla erityisen uniikki, oli itselleni oivalluttava: Tee mieluummin havaintoja siitä, mikä ajassa liikkuu ja mikä myy. Sen jälkeen rakenna oma palvelusi älykkäämmin kuin muut, markkinat sinulla jo on.

Teos kokoaa hyvin yhteen internet-markkinoinnin erikoistumisopintojen kurssipäivillä opittuja asioita. Monikaan käsite ei olisi avautunut, ellei niitä olisi käsitelty tunneilla. Tyylilajiltaan kirja on epäilemättä tämän päivän genreä, joka myy. Yksinkertaisessa julistavuudessaan kirjoittaja saa kaiken viime kädessä kuulostamaan helpolta, vaikkakin nöyrällä mielellä. Listat ja kertauslistat ovat sekä nopeaa luettavaa että vakuuttavaa. Vaikka itse en ole kovinkaan viehättynyt sanomaansa kritiikittömästi julistavasta elämäntapaopas-tyylistä, tässä teoksessa se toimii. Ehkä juuri siksi, että asiaan perehtymättömänä tarvitsen juuri karsastamaani yhden totuuden yksikertaista mallia. Enkä vannoisi, ettei teoksessa olisi myös ripaus ironiaa kyseistä tyylilajia kohtaan.




5 kommenttia:

  1. Tuo tiivistelmäkuva oli muuten aika fiksu veto, tiivisti ja havainnollisti sisällön kerralla ja yksinkertaisesti.

    VastaaPoista
  2. Samaa olin kommentoimassa kuin Jaakko, hyvin olit siihen poiminut Junttilan ajatuksia. Jopa niin hyvin että tekstiä olisi voinut enemmänkin tiivistää, tosin hyvän pituinen blogipostaus silti. Hyvin olit muuten linkittänyt teemoja opiskeluihin ja opittuihin asioihin.

    VastaaPoista
  3. Minä myös viehätyin tuosta kuvasta. Selkeästi tiivistetty kirjan sisältö ja pelkästään kuvan näkemällä tietää mitä kirjalta odottaa.

    VastaaPoista
  4. Pidin sinun kuva tiivistelmästä tosi paljon, hyvä keksitty. Tiivistelmä kokosi hyvin yhteen koko kirjan.

    VastaaPoista
  5. Kyllä plussaa isosti kuvasta! Huomaatteko, miten pienellä lisätyöllä melko tavanomaisesti (vaikkakin hyvästä) kirjoituksesta tulee loistava?

    VastaaPoista