MIKÄ
INBOUND LEAD GENERATION?
Inbound Lead
Generation:lla tarkoitetaan hallittua ja analyyttistä asiakashankintaa eri
kanavista saatua asiakastietoa yhdistämällä. Mielestäni käsitteen sisällön
perimmäinen ero ns. perinteiseen hakuammuntaan perustuvaan asiakasliidien
hankintaan tulee sanojen inbound ja outbound eroista. Outbound soitot ovat kylmiä soittoja, jolloin myyjä yrittää
puhelinluetteloa tai muutoin hankittua potentiaalisten asiakkaiden listaa läpi
soittamalla saada ihmiset kiinnostumaan yrityksen edustamista tuotteista ja
palveluista. Inbound-mallissa voidaan
ajatella, että esimerkiksi internetin kävijävirroista ”korvamerkitään”
kiinnostavimmat, joita houkutellaan ja ohjataan virtuaalisesti palvelujen
ostamiseen.
Miksi Inbound Lead Generation?
Outbound – mallista
markkinointia pidetään tehottomana, kalliina ja aikaa vievänä
markkinointitapana. (Tosin myös edelleen yllättävän paljon käytetään B2B
-markkinoinnissa!) Inbound – mallissa käytännössä asiakas houkutellaan palvelun
tarjoajan luo. Tähän jokainen mainostajakin pyrkii, mutta sitäkin voi verrata
outbound-markkinointiin, jossa kohdentaminen halutuille segmenteille voi koitua
kalliiksi. Internetissä inbound-mallinen markkinointi saa asiakkaan toimimaan
itse ja tekemään ostopäätöksen nopeammin kuin muissa kanavissa. Tämä kuitenkin
edellyttää asiakkaan koukuttamista ja ohjaamista internetin informaatiovirrassa
omille sivuille, joka toivottavasti mahdollistaa helpon ostamisen.
Miten Inbound Lead Generation voidaan toteuttaa?
Inbound markkinointi
edellyttää asiakkaan houkuttelua oman palvelun äärelle. Omat internet-sivut
voidaan suunnitella linkitettäväksi niin, että muilla sivuilla asioidessaan
asiakas päätyy palvelun tuottajan omille sivuille. Blogissaan Anum Hussain
antaa blogissaan vasta-alkajalle tärkeitä vinkkejä
inbound-markkinoinnissa onnistumisesta.
Inbound Lead Generation – periaatteen
noudattamiseksi pitää asiakastietoa hankkia useista eri lähteistä ja eri
tavoilla. Tärkeää on pitää asiakas itse aktiivisena tiedon tuottajana, minkä
perusteella hänelle suunnataan palveluja ja aktivoidaan lisää. Tärkeitä keinoja
ovat erilaisten yhteystietojen kerääminen. Tiedonkeruulomakkeita
suunniteltaessa on hyvä miettiä, mikä tieto on relevanttia ja miten sitä
voidaan käyttää. Mainokset voidaan niin ikään generoida tuottamaan asiakastietoa
esim. kilpailujen, uutiskirjeiden tilaamisen tai vaikkapa nopean varaajan
etujen muodossa. Hubspot-blogissa käytetään juuri yhtä tällaisista keinoista.
Sivulla voi ladata ilmaisen Lead Generationia käsittelevän e-kirjan. Jotta voi
ladata kirjan, pitää käyttäjän antaa itsestään ja yrityksestään tietoja, joiden
avulla sivuston markkinoija voi jatkossa sitouttaa kävijää ja myydä lisää
aiempaa kohdennetummin.
Lead Generation pyrkii
nopeuttaan sekä asiakashankinnan prosessia että asiakkaan ostopäätöstä. Tärkeää
on oikeanlaisten linkitysten ja verkkopolkujen kautta saada asiakas päätymän mahdollisimman
nopeasti markkinoijan Landing Pagelle, jossa asiakas edelleen pitäisi saada
ostamaan tarjottua palvelua ja jolloin ostaminen on todennäköisempää kuin
satunnaismarkkinoinnin keinoin.
Mukava, että olit etsinyt tietoa ja linkität myös muihin artikkeleihin. Minua jäi hieman vaivamaan, että ymmärsitkö itse täysin, miten voi tehdä käytännössä?
VastaaPoista