sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Raportin analysointi



KÄYNTIRAPORTIN ANALYSOINTI



https://dl.dropboxusercontent.com/u/10021547/haaga2014/K%C3%A4vij%C3%A4tiedot%201kk.pdf


Raportin perusteella Yritys X:n sivustot ovat näkemykseni mukaan passiiviset. Tähän viittaavat seuraavat seikat:
  1.  Miltei 90 % kävijöistä on uusia kävijöitä.  Sen sijaan uusintakävijöitä on ainoastaan n. 10 %
  2.  Sivustojen viipymä on ainoastaan runsas minuutti, eikä yhden käynnin aikana käydä kuin hieman useammalla kuin yhdellä sivulla (1,57 sivua/käynti)
  3.  Sivusto ei houkuttele ja / tai aktivoi mobiililaitteiden käyttäjiä (mobile ja tablets käyntien osuus kaikista käynneistä 13,71 %).

Sivustojen ylläpitäjän olisi hyödyllistä saada koukuttavia elementtejä sivuilleen, joka saisi kävijän yhtäältä viipymään sivuilla pidempään ja toisaalta jatkamaan useammille sivuille. Tällaisia keinoja voisivat olla esimerkiksi omien sivujen ristiin linkittämiset ja niillä asiakkaan palkitseminen erilaisin houkuttimin: kilpailut, ostohyvitykset, alennukset jne. Asiakas tulisi saada jättämään joille sivuille yhteystietonsa ja yritystä hyödyntävää tietoa asiakasprofiilistaan, jotta erilaisin ´inbound lead generation`– toimenpitein kävijöitä voidaan aktivoida palaamaan sivuille.

Yrityksellä on myös pohdinnan paikka siinä, miten sen sivustot palvelevat mobiilikäyttäjiä. Internetin käyttö on yhä enenevässä määrin siirtymässä tablettien ja erilaisten älylaitteiden käyttöön. Oman sivuston toiminnallisuus näissä laitteissa on hyvä varmistaa ja upgrade:ta niiden edellyttämälle tasolle.

Yritykselle on tärkeää kerätä asiakaspalautetta sivustoistaan niin PC:n kuin muiden laitteiden käyttäjiltä, miten sivuja pitäisi kehittää. Tämä olisi myös hyvä keino saada kerättyä asiakastietoa palvelujen profiloimiseksi ja kohdentamiseksi nykyistä paremmin.

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintosta sitten kuulla, mitkä sivut tässä on kyseessä. Ainakin paljon hyviä parannusehdotuksia monien blogeissa. Mä jäin miettimään monien muiden asioiden lisäksi sitä, miksi niin moni tuli hakukoneiden kautta sivuille. Tosi harva eksyi sinne muualta (some, suoraan etc).

    VastaaPoista