SOSTAC MARKKINOINTISUUNNITTELUN TYÖKALUNA
SOSTAC tulee sanoista situation
analysis, objectives, strategy, tactics, actions, control. Mallin kehittäjä
on P.R. Smith. Erityisesti malli ottaa huomioon internet-markkinoinnin
erityispiirteet verkossa tapahtuvan markkinoinnin suunnittelussa.
Situation
analysis tarkoittaa nykytila-analyysia,
jossa pohditaan missä ollaan nyt. Mitä tähän asti on tehty? Mitä on saavutettu?
Mikä onnistui ja mitä pitää parantaa? Miten onnistuneita kanavalinnat ovat
olleet ja miten ne ovat tuottaneet kävijöitä, liidejä ja ostavia kävijöitä?
Tilanneanalyysissa on syytä myös tarkastella toimintaympäristöä: Miten
markkinat ovat muuttuneet? Ketkä ovat kilpailijoita? Miten kanavat tai
teknologia ovat muuttuneet?
Objectives tarkoittaa tavoitteiden asettamista. Tässä vaiheessa on
hyvä määritellä, millainen toimija markkinalla halutaan olla? Jos yritys
päättää olla online-markkinoilla, on myös määriteltävä miksi siellä halutaan
olla. Tässäkin on otettava huomioon eri kanavat, asiakkaat ja mahdollisesti
erilainen verkkokäyttäytyminen. Tavoitteet tarvitsevat myös mittarit (KPIs= key performance indicators),
joiden avulla tavoitteiden saavuttamista mitataan, kuten konversio,
markkinaosuus, uusien ja uudelleen kävijöiden määrä, online-myynti, myynnin
kasvu, ROI jne.
Strategy on strategia, jossa tehdään päätökset siitä, miten
tavoitteet aiotaan saavuttaa. Tehdään valintoja siitä, miten mitäkin
kohderyhmää lähestytään. Jokainen kanava tarvitsee oman kanavastrategiansa ja
resurssit (3M: ihmiset, raha ja aika) niiden toteuttamiseksi. Jos näin ei
toiminta, on todennäköistä, että mikään kanava ei tuota toivottua tulosta,
myöskään osa-voittoja ei saavuteta.
Tactics – vaiheessa valitaan taktiikka, missä määritellään
strategian toteuttamisen yksityiskohdat. Niitä voivat olla esimerkiksi kanava-
ja kampanjakohtaiset ajoitukset: Milloin? Kenelle? Mitä? Kuka vastaa jne.?
Actions vastaavasti tarkoittaa taktiikan yksityiskohtaisia
toimenpiteitä. Tämä voi olla mainosten suunnittelua ja toteutusta, bannerien
laadintaa, jne. Tässä vaiheessa on hyvä
muistaa tarkastella, että tehtävät toimenpiteet ovat linjassa taktiikan ja
edelleen strategian kanssa.
Control eli kontrolli ja jatkuva seuranta ovat tärkeä osa
markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta. Kuten edellä totesin, jokaisessa
vaiheessa on suunnitelman toteutusta arvioitava suhteessa asetettuihin
tavoitteisiin ja strategiaan. On myös oltava rohkea ja ketterä tekemään
tarvittavat korjausliikkeet ajoissa, jos sellaiselle tarvetta ilmenee.
SOSTAC – malli toimisi epäilemättä
myös perinteisen markkinointisuunnittelun tukena. Markkinoinnin
kokonaissuunnitteluun perinteisten medioiden lisäksi internet tuo omat
haasteensa. Internet vaatii omanlaistaan osaamista, ennakointia ja reagointia.
Muiden medioiden toimenpiteet eivät ole koskaan sellaisenaan kopioitavissa
verkkoon. Verkossa on osattava tunnistaa erilaiset kohderyhmät ja niiden
käyttäytymisen erityispiirteet, esimerkiksi asiakkaat mobiilissa vaativat
toisenlaista huomiota kuin asiakkaat, jotka käyttävät PC:tä. Myös välineiden
kirjon lisääntyminen ja jatkuva muutos vaatii samalla joustavaa, mutta tarkan
tavoitehakuista suunnittelua.
Internet-markkinoinnin tekee
haasteelliseksi se, että kaikki tapahtuu online. On kyettävä koko ajan olemaan
tietoinen siitä, millainen vastine tehdyillä toimenpiteillä on. Perinteisessä
markkinoinnissa tieto markkinointitoimenpiteiden tuloksista tulevat viiveellä,
mikä tekee siitä helposti ns. peruutuspeiliin katsomista. Tätä
toimintafilosofiaa ei voi noudattaa internet-markkinoinnissa. Reaaliaikaisuus
on seurannan kannalta internet-markkinoinnin etu, mutta vaatii jatkuvaa
hereillä oloa. Toisaalta Internet-markkinoinnissa tehdyt virheet kostautuvat
nopeasti ja voivat jättää pitkäaikaisen jäljen markkinoijan brändiin, koska
internet on myös varsin voimakas ja affektiivinen markkinoinnin ympäristö.
Lähde: Chaffey, D. & Smith PR. (2009.) eMarketing eXcellence. Planning and
optimizing your digital marketing. 3 painos. Oxford. Elsevier. S. 442-446.
Foto ois kuva eli tämänkin jos olisi jollain vaikkapa vaan kuvituskuvalla koristanut niin olisi ollut vielä kivempi lukea.
VastaaPoista