Twitterin
syvintä olemusta etsimässä
Kokemus Twitterin parissa on ollut melko
hämmentävä. Hämmennys liittyy puhtaasti kyseisen sosiaalisen median muotoon
itseensä. En tiedä vielä kolmen viikon kuluttuakaan, mitä oikeastaan ajattelen
koko Twitteristä. En myöskään tiedä, millä nimikkeellä Twitteriä kutsuisin;
media, kanava, väline, ilmiö? Vai onko kyseessä muiden sosiaalisen median
muotojen tavoin paikka, sosiaalinen tila, jossa kulloinkin olemme. Siinä missä
minulla on ollut haasteellista ymmärtää Twitterin nimikettä, olen myös pohtinut
sen luonnetta kommunikaatiossa. Erityisesti yritysten näkökulmasta se on mitä
ilmeisimmin kommunikaatiota, viestintää, mainontaa, markkinointia ja viime
kädessä liiketoimintaa (ainakin pitäisi olla). Twitterin hengen mukaisesti Twitter
ei ole mainonnan kanava, mitä se kuitenkin mitä suuremmassa määrin on. 140
merkkiä ja osuva linkki toimii tehokkaasti. – Epäilemättä tehokkaammin kuin
Facebook, uskallan väittää. Brändin rakentamisen nimeenhän kaikki jo
vannovatkin Twitterin ja muun sosiaalisen median yhteydessä.
Samanaikaisesti ryhmän yhteisen tilin lisäksi olen
yrittänyt luoda ”suhdetta” kyseiseen mediaan oman tilin kautta ilman, että
minulla on vielä seuraajia. Kilpailuryhmässä totesimmekin, että kovin harvalla
meidän tuntemista yksityishenkilöistä on Twitter-tili, mikä haastoi seuraajien
aktiivisen hankinnan. Lähinnä ole seurannut muun muassa suurten medioiden kuten
Ylen, Kauppalehden, MTV3:n jne. twiittailua, ymmärtääkseni, miten ja mihin sitä
käytetään. Matkailun toimijat ovat tulleet tutuksi Travekisses-tilin välityksellä.
Liiketoiminnan kannalta tärkeää näyttäisi olevan toimijuus yksilönä, henkilönä.
Toimittajat ovat näkyvä osa mediatalojen Twitter-kommunikaatiota. Puolestaan
muilla toimijoilla, vahva epäilykseni on, että yksittäisten henkilöiden
retwiittaukset tai muu responsiivinen toiminta on yritysten Twitter-henkilöiden
käsialaa. Merkittävällä tavalla Twitter-viestit eivät ole eronneet esimerkiksi lehtien nettisivujen tuoreimpien uutisten uutisnostoista.
![]() |
Rav. Timbaali, Porvoo Kuva: A.Juvonen |
Mitä
opin Twitteristä
Päädyin hankkimaan alkukesän bestsellerin eli Enbusken
ja Stubbin Twitter-kirjan. Kirja avasikin paljon Twitterin maailmaa ja
perusasioita. Muutoin en lähden kirjaa tässä arvioimaan, vaikka montaa mieltä
siitä olenkin.
Itseni Twitterissä yllätti sen tiukka etiketti, johon
perehdyimme ryhmänä. Sosiaalinen median muodoista Twitterissä on luotu eräänlainen
uusi kansainvälinen tapakulttuurin muoto. On kiinnostavaa nähdä kuinka
kurinalaisena se säilyy tulevaisuudessa. Teknisesti Twitter on helppo väline,
mutta kieltämättä vaatii huolellista perehtymistä. Milloin on parempi
retwiitata kuin vain merkitä suosikiksi ja milloin on hyvä aloittaa keskustelu, miten ja milloin käytetään @ vai #, onkin jo huomattavasti haastavampaa ymmärtää. Tässä minulla oli paljon
opeteltavaa ja vielä jäi varmasti kerrattavaakin.
Twitter-etiketin lisäksi, opin ymmärtämään Twitterin
Return of Relationship:n (ROR, vrt. ROI) merkityksen. Seuraaminen on tärkeää ollakseen olemassa, mutta ei riittävää. Sosiaalinen
media edellyttää sosiaalisuutta ja vuorovaikutusta ollakseen arvokas. Twiittien
virta on huima! Avoimen verkoston laajuus tulee näkyväksi yhden vuorokauden
aikana, olkoonkin, että itse voi rajata seurattavien määrää. Tämä on otettava
huomioon sekä omassa aktiivisuudessa ja on ymmärrettävä, miten vaikeaa oma
näkyvyys on saada. Näkyväksi tulemisen edellytys on olla aktiivinen, kerätä
seuraajia ja heidän välityksellään laajentaa verkostoaan ja siten saada
vastareaktioita omalle toiminnalle. Epäilemättä tämä vaatii yritykseltä vahvaa
resurssointia (= 24/7) onnistuakseen valitussa strategiassa.
Twalue on yksi hyvä mittari, jos tunnistaa, mitä ja
miten se mittaa tilin arvoa. Täysin aukottomasti se ei tainnut ryhmällemme
valjeta, mutta jonkin käsityksen siitä saimme. Asiaan perehdyttyämme ymmärsimme, että seuraajien ja seurattavien suhde on ratkaiseva. Ainakin taktiikka arvon
nostamiseksi toimi. Mitä Twalue-arvolla on todellisuudessa arvoa? Yrityksille
tässäkin tapauksessa mielestäni parhaat mittarit ovat liiketoiminnan mittarit,
joilla mitataan tavoitellun kohderyhmän ostokäyttäytymistä, saatua tuloa ja
kannattavuutta.
Kokemukset
tehtävästä Travelkisses-ryhmässä
Ryhmän jäsenenä viimeiset kolme viikkoa ovat olleet hieno
kokemus. Aivan ensimmäisessä ryhmätapaamisessamme lähijaksojen päivinä, lausuimme ääneen tavoitteen, johon pyrimme ja millaiseen tulokseen emme missään tapauksessa olisi tyytyväisiä. Tämä kantoi loppuun saakka. Olemme olleet aktiivisesti viikoittain yhteydessä Google+:n
välityksellä sekä viestittäneet toisillemme siellä sovittujen
Hangouts-sessioiden välilläkin. Jokainen löysi hyvin roolinsa ja kaikki
tsemppasimme toisiamme. Ryhmä oli salliva, mikä laittoi yrittämään vieläkin
enemmän. Numeeriset mittarit ja toisten kilpailuryhmien seuraaminen loivat
hyvällä tavalla kilpailumieltä ryhmällemme. Itse innostuin twaluen, twiittien,
seurattavien ja seuraajien määrästä. Ne pitivät itselläni intoa yllä, samoin
kuin hyvä porukka.
Toki voi samalla miettiä, miten itse olisin voinut toimia paremmin tai aktiivisemmin. Itse laittamiani twiittejä olisi voinut olla useampia. Kun ymmärsimme retwiittauksen merkityksen tilin arvon nousulle, keskityin itse siihen enemmän oman henkilökohtaisen tilini kautta. Keskusteluja Twitterissä olisi voinut käydä aktiivisemmin. Juuri sellainen toiminta on uskoakseni tavoiteltavaa olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Sinne tänne twiittien ”räiskiminen” ei ehkä tuottaisi kuitenkaan pysyviä Twitter- ja asiakassuhteita. Ellei niissä sitten ole jokin hyvä koukku tai että ne johdonmukaisesti edustavat jotakin tuttua.
Toki voi samalla miettiä, miten itse olisin voinut toimia paremmin tai aktiivisemmin. Itse laittamiani twiittejä olisi voinut olla useampia. Kun ymmärsimme retwiittauksen merkityksen tilin arvon nousulle, keskityin itse siihen enemmän oman henkilökohtaisen tilini kautta. Keskusteluja Twitterissä olisi voinut käydä aktiivisemmin. Juuri sellainen toiminta on uskoakseni tavoiteltavaa olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Sinne tänne twiittien ”räiskiminen” ei ehkä tuottaisi kuitenkaan pysyviä Twitter- ja asiakassuhteita. Ellei niissä sitten ole jokin hyvä koukku tai että ne johdonmukaisesti edustavat jotakin tuttua.
Korkeaa twalueta määrätietoisesti rakentaessamme, on
todettava, että ryhmän perustamisvaiheessa kirjatut tavoitteet, erityisesti
kohderyhmä ja toiminta-alue unohtuivat matkan varrella. Vapaa-ajan
matkustamiseen liittyvässä sisällössä pysyimme, mutta lähialue tai kotimaan
matkustus osoittautui venyväksi käsitteeksi. Eikä Travelkisses-missiokaan ihan
kulkenut loogisesti mukana. Riittävän kattavan seuraajamäärän varmistamiseksi
rajattuun kohderyhmään meillä ei olisi ollut kolmen viikon kilpailuaikana realistista mahdollisuutta.
Mainitut "unohdukset" eivät eritysesti haitanneet tilin arvon nousua, joten
miksipä emme olisi jatkaneet valitulla tiellä. Käytännössähn tavoitteena oli mahdollisimman korkea Twalue. Reaalibusineksessahan kaikki näkökulmat ovat kokoajan läsnä, jonka seurauksena on myös arvokas tili.
Tämä kokemus on auttanut ymmärtämään,
miten pitkänjänteistä ja jatkuvaa hyvän, kohdennetun twitter-toiminnan
yrityksen näkökulmasta pitää olla. Väline ja sen lainalaisuudet pitää opiskella
huolellisesti. Tätäkään näkyvyyttä ei voi rakentaa vain toisella kädellä. Jos
yrityksellä ei ole halua käyttää aikaa ja muita resursseja täysipainoisesti
Twitterin hyödyntämiseen, ei hommaan kannata ryhtyä lainkaan.
Jälkikirjoitus
Voittajaryhmässä on helppo hymyillä! Määrätietoinen työskentely, hyvä yhteishenki, oikea roolitus, virheistä oppiminen ja sen myötä hiottu taktiikka sekä sitoutuminen asetettuun
tavoitteeseen olivat merkittävä osa onnistumistamme. Aivan kuten urheilusuoritus
ikään!
Eikä tämä tähän jää; kesälomamatkallani twiittailen todennäköisesti travel & kisses - viestejä aika-ajoin.
Onnea vaan kisan voitosta! Hienoa, että tajusit sosiaalisen median syvemmän merkityksen eli sosiaalisuuden merkityksen. Mihin kategoriaan muuten tämän sovelluksen laittaisit: http://mashable.com/2014/06/18/yo-app/
VastaaPoista