KONVERSION PARANTAMINEN
Tämä tehtävä osoittautui minulle
haasteellisimmaksi. Hakukoneoptimoinnissa varmaankin monellakin sivustolla on
kehitettävää, mutta päädyin tässä tehtävässä kuitenkin pohtimaan konversion
parantamista. Varsin monella matkailusivulla on jo hyvin paljon kävijää
aktivoivaa toimintaa.
Joitakin viikkoja sitten hain
tietoa yhden maailman suurimman matkatoimisto- ja matkailukonsernin Kuonin
sivuilta. Koin sivut erittäin tylsiksi ja vaikeasti käytettäviksi. Ensi
klikkauksen jälkeen ei tee mieli edetä sivuilla. Seuraavassa esitän joitakin
ajatuksia sivujen käytettävyydestä ja niiden kehittämisestä.
Kehittämiskohteita sivustolla ovat
1
- Visuaalinen ilme
- Navigointi
- Konsernin tytäryhtiöiden ja alabrändien näkyvyys
- Ostamisen helpottaminen ”Book Your Trip”
- Tunnelma ja henki
Visuaalinen ilme
Sivun yleisnäkymä on staattinen. Musta-valkoinen
värimaailma ja tarkkaan määritelty kuvakooditus ovat suorastaan hyökkäävät. Ehkä
visuaalisilla koodeilla on haettu rauhallisuutta ja esteettisyyttä, mutta
valitettavasti se on kääntynyt itseään vastaan. Hieman enemmän väriä sivuille
ei välttämä olisi ristiriidassa yhtiön visuaalisen politiikan kanssa. (“Even
if Kuoni’s pictorial aesthetic is based on a snapshot approach, it is still
important to meet certain standards of colour, contrast and lighting so that
the images match the overall quality of material published by the company.”).
Navigointi
Navigointi sivuilla on hankalaa ja
tiedon hakeminen erittäin monikerroksisesta hierarkiasta on haastavaa.
Sivuhierarkian alaotsikot/ sivut on numeroitu esimerkiksi 01. Group, 01.01.
Voices, 01.02. Vision & Mission jne. Numerointi tuntuu kävijälle turhalta
ja tekee sivujen hengestä byrokraattisen. En usko, että numerointi auttaa
suunnistamaan sivuilla, koska sivuja ei ole mitenkään linkitetty keskenään
ristiin. Ehdotukseni on yrittää yhdistää isompia kokonaisuuksia alaotsikoiden
alle ja niiden sisällä tehdä ristiin linkityksiä asiayhteyksien välillä.
Navigoinnin ja sivujen
ohjaavuudesta kertoo sekin, että jossakin vaiheessa sivuilla klikkaillessani
löysin videoklipin konsernin palveluista ja listan tytäryhtiöistä ja
alabrändeista. Yritin hakea klippiä uudestaan, mutta enpä enää sitä löytänytkään,
koska sivuhierarkian otsikot eivät ole ainakaan minulle riittävän
informatiiviset ja ohjaavat.
Tytäryhtiöiden ja alabrändien näkyvyys
Konsernin sivujen tehtävä on
luonnollisesti eri kuin organisaation alabrändeillä on. Tytäryhtiöt, esimerkiksi
Kuoni Nordic ja edelleen Apollomatkat Suomessa ovat konsernin yhtiöitä. Näillä
yhtiöillä ovat luonnollisesti omat sivustonsa. Kuoni Groupin sivuilla on
videoklippi, jossa kerrotaan maailmanlaajuisesta palvelusta ja lopussa
listataan alabrändit, mutta linkkejä kunkin yhtiön omille sivuille sivustolta
en löydä. Vaikka konsernin sivujen tehtävä on olla myös pörssiyhtiön tärkeä
mediasuhteiden hoitaja ja tiedostuskanava, mielestäni Kuoni Groupin sivut
voisivat ”institutionaalisesta” roolistaan huolimatta hyvällä tavalla edistää
alabrändiensä tunnettavaksi tekemistä.
Ostamisen helpottaminen, ”Book Your Trip”
Edelliseen kohtaan viitaten Kuoni
Groupin sivuilla voisi edistää myös koko konsernin myyntiä ja välittää aitoa
kaupallista henkeä. Maakohtaiset brändit toimivat tehokkaina jakelukanavina
yhtiöiden omille matkoille. Groupin sivuilla voisi olla esimerkiksi maahaku,
jossa valitsemalla lähtömaan pääsisi suoraan sen maan Kuonia edustavan
matkatoimiston sivuille ja varaamaan matkaa. Sivustolla voisi olla suoraan
linkki ”Book Your Trip” vrt. Thomas Cook Group, joilla vastaava linkki on
sivuston oikealla ylhäällä,
Tunnelma ja henki
Myönnän, että tämä on
subjektiivinen kokemus kävijälle ja ei helppo rasti sivuston haltijalle
ratkaistavaksi. Tällä hetkellä sivuilta välittyy byrokraattinen ja varsin
konservatiivinen yrityskulttuuri. Est. 1906 ei välttämättä tarvitse olla sitä.
Sivut ovat hyvin yksisuuntaiset ”outbound” sivut, jotka eivät kannusta tai
kehota dialogiin kenenkään kanssa, vaikka yhteydenottolomakkeet sivulta
löytyykin. Työnhakijallekin on määritelty Applicant Manual, jossa määritellään kuinka pitää
toimia. Tosin siinäkin yhdestä kommentista päätellen manuaali ei sittenkään ole
tarpeeksi informatiivinen hakijalle.
Koska kyseessä on maailman johtava
matkatoimistokonserni, voisi sivuilla olla matkailun johtavien asiantuntijoiden
blogi, jossa valotettaisiin alan trendejä ja käytäisiin dialogia nykyaikaiseen
tapaan, nykyaikaisia medioita hyödyntäen. Nämä blogit voisi linkittää
puolestaan tytäryhtiöiden ja maaedustajien sivuille.
Jälkikirjoitus
Löysinpä sivuilta ja sivuista myös
palautetta vuodelta 2012, johon tosin ei ainakaan sivuilla ole annettu vastinetta. Joku
muukin on ollut samaa mieltä.
En saanut tekstissäsi ollutta linkkiä toimimaan eli en päässyt kyseisen yrityksen sivuille katsomaan? Postauksen alussa voisi olla jokin kuvaus mikä kyseinen yritys on lyhyesti, joten satunnaisen vierailijan ei tarvisi heti ensimmäisenä lähteä sitä googlailemaan.
VastaaPoistaKiitos huomiostasi. Täytyypä korjata linkki.
VastaaPoistaEikö ole muuten mielenkiintoista, että löydätte näin helposti näinkin isoilta sivuilta kehitettävää?
VastaaPoista