maanantai 17. helmikuuta 2014

Kotisivulle houkuttelevuutta ja tehoa lisää


KONVERSION PARANTAMINEN

Tämä tehtävä osoittautui minulle haasteellisimmaksi. Hakukoneoptimoinnissa varmaankin monellakin sivustolla on kehitettävää, mutta päädyin tässä tehtävässä kuitenkin pohtimaan konversion parantamista. Varsin monella matkailusivulla on jo hyvin paljon kävijää aktivoivaa toimintaa.

Joitakin viikkoja sitten hain tietoa yhden maailman suurimman matkatoimisto- ja matkailukonsernin Kuonin sivuilta. Koin sivut erittäin tylsiksi ja vaikeasti käytettäviksi. Ensi klikkauksen jälkeen ei tee mieli edetä sivuilla. Seuraavassa esitän joitakin ajatuksia sivujen käytettävyydestä ja niiden kehittämisestä.

Kehittämiskohteita sivustolla ovat
1
  1.     Visuaalinen ilme
  2.     Navigointi
  3.     Konsernin tytäryhtiöiden ja alabrändien näkyvyys
  4.     Ostamisen helpottaminen ”Book Your Trip”
  5.     Tunnelma ja henki


Visuaalinen ilme

Sivun yleisnäkymä on staattinen. Musta-valkoinen värimaailma ja tarkkaan määritelty kuvakooditus ovat suorastaan hyökkäävät. Ehkä visuaalisilla koodeilla on haettu rauhallisuutta ja esteettisyyttä, mutta valitettavasti se on kääntynyt itseään vastaan. Hieman enemmän väriä sivuille ei välttämä olisi ristiriidassa yhtiön visuaalisen politiikan kanssa. (“Even if Kuoni’s pictorial aesthetic is based on a snapshot approach, it is still important to meet certain standards of colour, contrast and lighting so that the images match the overall quality of material published by the company.”).

Navigointi

Navigointi sivuilla on hankalaa ja tiedon hakeminen erittäin monikerroksisesta hierarkiasta on haastavaa. Sivuhierarkian alaotsikot/ sivut on numeroitu esimerkiksi 01. Group, 01.01. Voices, 01.02. Vision & Mission jne. Numerointi tuntuu kävijälle turhalta ja tekee sivujen hengestä byrokraattisen. En usko, että numerointi auttaa suunnistamaan sivuilla, koska sivuja ei ole mitenkään linkitetty keskenään ristiin. Ehdotukseni on yrittää yhdistää isompia kokonaisuuksia alaotsikoiden alle ja niiden sisällä tehdä ristiin linkityksiä asiayhteyksien välillä.

Navigoinnin ja sivujen ohjaavuudesta kertoo sekin, että jossakin vaiheessa sivuilla klikkaillessani löysin videoklipin konsernin palveluista ja listan tytäryhtiöistä ja alabrändeista. Yritin hakea klippiä uudestaan, mutta enpä enää sitä löytänytkään, koska sivuhierarkian otsikot eivät ole ainakaan minulle riittävän informatiiviset ja ohjaavat.


Tytäryhtiöiden ja alabrändien näkyvyys

Konsernin sivujen tehtävä on luonnollisesti eri kuin organisaation alabrändeillä on. Tytäryhtiöt, esimerkiksi Kuoni Nordic ja edelleen Apollomatkat Suomessa ovat konsernin yhtiöitä. Näillä yhtiöillä ovat luonnollisesti omat sivustonsa. Kuoni Groupin sivuilla on videoklippi, jossa kerrotaan maailmanlaajuisesta palvelusta ja lopussa listataan alabrändit, mutta linkkejä kunkin yhtiön omille sivuille sivustolta en löydä. Vaikka konsernin sivujen tehtävä on olla myös pörssiyhtiön tärkeä mediasuhteiden hoitaja ja tiedostuskanava, mielestäni Kuoni Groupin sivut voisivat ”institutionaalisesta” roolistaan huolimatta hyvällä tavalla edistää alabrändiensä tunnettavaksi tekemistä.

Ostamisen helpottaminen, ”Book Your Trip”
Edelliseen kohtaan viitaten Kuoni Groupin sivuilla voisi edistää myös koko konsernin myyntiä ja välittää aitoa kaupallista henkeä. Maakohtaiset brändit toimivat tehokkaina jakelukanavina yhtiöiden omille matkoille. Groupin sivuilla voisi olla esimerkiksi maahaku, jossa valitsemalla lähtömaan pääsisi suoraan sen maan Kuonia edustavan matkatoimiston sivuille ja varaamaan matkaa. Sivustolla voisi olla suoraan linkki ”Book Your Trip” vrt. Thomas Cook Group, joilla vastaava linkki on sivuston oikealla ylhäällä,

Tunnelma ja henki

Myönnän, että tämä on subjektiivinen kokemus kävijälle ja ei helppo rasti sivuston haltijalle ratkaistavaksi. Tällä hetkellä sivuilta välittyy byrokraattinen ja varsin konservatiivinen yrityskulttuuri. Est. 1906 ei välttämättä tarvitse olla sitä. Sivut ovat hyvin yksisuuntaiset ”outbound” sivut, jotka eivät kannusta tai kehota dialogiin kenenkään kanssa, vaikka yhteydenottolomakkeet sivulta löytyykin. Työnhakijallekin on määritelty Applicant Manual, jossa määritellään kuinka pitää toimia. Tosin siinäkin yhdestä kommentista päätellen manuaali ei sittenkään ole tarpeeksi informatiivinen hakijalle.

Koska kyseessä on maailman johtava matkatoimistokonserni, voisi sivuilla olla matkailun johtavien asiantuntijoiden blogi, jossa valotettaisiin alan trendejä ja käytäisiin dialogia nykyaikaiseen tapaan, nykyaikaisia medioita hyödyntäen. Nämä blogit voisi linkittää puolestaan tytäryhtiöiden ja maaedustajien sivuille.

Jälkikirjoitus

Löysinpä sivuilta ja sivuista myös palautetta  vuodelta 2012, johon tosin ei ainakaan sivuilla ole annettu vastinetta. Joku muukin on ollut samaa mieltä.



3 kommenttia:

  1. En saanut tekstissäsi ollutta linkkiä toimimaan eli en päässyt kyseisen yrityksen sivuille katsomaan? Postauksen alussa voisi olla jokin kuvaus mikä kyseinen yritys on lyhyesti, joten satunnaisen vierailijan ei tarvisi heti ensimmäisenä lähteä sitä googlailemaan.

    VastaaPoista
  2. Kiitos huomiostasi. Täytyypä korjata linkki.

    VastaaPoista
  3. Eikö ole muuten mielenkiintoista, että löydätte näin helposti näinkin isoilta sivuilta kehitettävää?

    VastaaPoista