Aurinkomatkat Ystävänpäivätarjous. Anna ystävällesi pala
aurinkoa.
Valitsin esimerkkikampanjaksi
Aurinkomatkojen Ystävänpäivä-kampanjan.
Kampanjan kuvaus
Kampanja-aika on 14.2-17.2.2014. Myytävät matkat ajoittuvat huhtikuusta-kesäkuulle 2014. Alennus matkoista on
100 – 150 euroa matkapakettia kohden matkustusajankohdasta riippuen.
Kampanjan mainos tulee esimerkiksi
Googlen sanahaulla ”Ystävänpäivä”. Myös Facebookissa kampanja on näkynyt hyvin.
Kampanjan tehokkuudelle haasteellista on sen lyhyt kesto, mutta uskon sen
toimivan hyvin, jos myytävien matkojen määrä, kysyntä ja saatavuus kohtaavat.
Tämän tyyppisillä kampanjoilla tuskin kuitenkaan haetaan suuria massoja.
Kohderyhmä
Romantiikkaa ilmassa ja Frendien
kanssa – teemat mainos- ja kampanjateksteissä viittaavat nuoriin aikuisiin ja pariskuntiin.
Kampanjan tavoite
Uskoakseni kyseessä on ainakin
osittain low season – viikkojen riskillisten matkapaikkojen myynti. Samalla saatetaan
hakea myös brändimielikuvan muutosta perinteisen seuramatkajärjestäjän roolista
omatoimimatkaajien suuntaan.
Kampanjan onnistumisen mittaaminen
Kampanjan onnistumista mitattaneen
ensisijaisesti myytyjen matkojen määrällä. Uskon myös kanavaseurantaa tehtävän
eli mistä kautta päädytään Aurinkomatkojen sivuille varaamaan matkaa. Paljonko
klikkauksia kampanja saa aikaa kotisivuilla?
Miten kampanjaa kannattaisi
jatkaa?
Kampanjan kokemuksia hyödyntäen
muita vastaaviin päiviin voisi sitoa matkatarjouksia, esimerkiksi Naisten
päivä, Helluntai jne.
Kampanjan hyvä puolet ja kehittäminen
Mielestäni matkakampanjan
yhdistäminen ei perinteisesi matkailuun liittyvään teemaan on ollut onnistunut idea. Aina on
hyvä syy lähteä matkalle: ystävän kanssa, naisten kesken, helluntaiheilan
kanssa ym. Kampanja osoittaa mielestäni idearikkautta jo jossain vaiheessa
häviämään tuomituille ”perinteisille matkanjärjestäjille”. Uudet ideat,
kekseliäisyys ja nopea reagointi ajassa liikkuviin ilmiöihin ovat tervetulleita matkatoimistosektorille
yleensäkin.
Kehitettävää kampanjoinnissa olisi, että näkyvyyttä voisi olla enemmän sekä
rohkeampaa eri medioiden käyttöä. Tosin kampanjan lyhyt aika, tuskin
mahdollistaa kovin kalliita investointeja, mutta useampi samankaltainen
kampanjan niputettuna pitkin vuotta, toisi varmaankin neuvotteluetua eri
kanavien käyttämisessä.
Aija, hyviä pointteja toit esille! Olipa mukava lukea sinun pohdintaasi samanlaisesta kampanjasta! Olit oivaltanut kampanjan tavoitteen hyvin :) Siinä olet oikeassa, että kampanjan näkyvyys on aika rajattu, mutta uskon, että se on tarkoituksellistakin. Tosin sitä kannattaisi todella miettiä uudelleen jos alkaisi toteuttaa ympärivuotista kampanjointia samalla teemalla.
VastaaPoistaOlin itse valitsemassa tätä samaa kampanjaa, kun olin saanut aurinkomatkoilta uutiskirjeen tästä ystävänpäivä kampanjasta. Samoja pointteja itse olin huomannut, kun katsoin tätä kampanjaa. Itse pidin hauskoista ja kekseliäästä otsikoista. Olit ottanut hyvät pointit huomioon ja kampanjan jatkamista voisi juuri miettiä muihin vastaaviin päiviin. Itse mietin myös, että jokaisessa päiväkampanjoissa olisi uusi konsepti ja kohderyhmä. Näkyvyydestä olen samaa mieltä, kampanjan aika oli lyhyt, joten näkyvyys olisi pitänyt olla parempi.
VastaaPoistaMittaamisesta itselle tuli, että suoramarkkinoinnin uutiskirjeiden seuranta esim. Kuinka moni uutiskirjeen saanut avaa linkin ja menee kampanjasivulle tai kuinka moni tekee ostopäätöksen. Näin saataisiin tietää miten tehokas uutiskirjeet ovat.
Hei Aija! Oli tämä varmaan kolahtanut minunkin spostiini, mutten ollut sitä klikannut... Se uutiskirjeiden haaste. ja jotenkin olin onnistunut ohittamaan sen Naamakirjassakin. Minun pitänee avata silmät! Sitten asiaa: Perustelet pohdintasi selkeästi ja kirjoitat napakasti - lukijan on helppo oppia sinulta! Kiitos!
VastaaPoistaHyvä analyysi, Aija! Itsekin meinasin ottaa esimerkiksi ystävänpäivään liittyvän kampanjan, se taitaa olla aika suosittu aika...Facebookissa olen nähnyt tästä vilauksen, mutta ei se minua saanut matkaa varaamaan :)
VastaaPoistaMinkäslaista lismedioiden käyttöä olisit ehdottanut?
VastaaPoistaOiva kokonaisus ja kivasti tuot pääpointit esille. Tavoitteesta olen yhtä mieltä. Kohteet olivat mitä todennäköisimmin sellaisia mihin lisäkaupalle on tarvetta. Usein näitä ns. flash-myyntejä käytetään juuri hiljaisemman ajan kaupan boostaamiseen tai saadakseen varauksia kirjoihin hyvin ennakkoon kuten mainitsit kampanja oli voimassa jopa kesäkuhun asti. Flash-myyntejä näkee nykyään jo melko paljon ja esimerkiksi verkkomatkatoimistot harrastavat niitä tiheään, mutta viime aikoina erityisesti myös hotelliketjut ovat lähteneet kokeilemaan flash-myyntejä.
VastaaPoista