maanantai 17. helmikuuta 2014

Internet - markkinoinnin onnistunut kampanja-case

Aurinkomatkat Ystävänpäivätarjous. Anna ystävällesi pala aurinkoa.

Valitsin esimerkkikampanjaksi Aurinkomatkojen Ystävänpäivä-kampanjan.

Kampanjan kuvaus

Kampanja-aika on 14.2-17.2.2014.  Myytävät matkat ajoittuvat huhtikuusta-kesäkuulle 2014. Alennus matkoista on 100 – 150 euroa matkapakettia kohden matkustusajankohdasta riippuen. 

Kampanjan mainos tulee esimerkiksi Googlen sanahaulla ”Ystävänpäivä”. Myös Facebookissa kampanja on näkynyt hyvin. Kampanjan tehokkuudelle haasteellista on sen lyhyt kesto, mutta uskon sen toimivan hyvin, jos myytävien matkojen määrä, kysyntä ja saatavuus kohtaavat. Tämän tyyppisillä kampanjoilla tuskin kuitenkaan haetaan suuria massoja.

Kohderyhmä

Romantiikkaa ilmassa ja Frendien kanssa – teemat mainos- ja kampanjateksteissä  viittaavat nuoriin aikuisiin ja pariskuntiin. 

Kampanjan tavoite

Uskoakseni kyseessä on ainakin osittain low season – viikkojen riskillisten matkapaikkojen myynti. Samalla saatetaan hakea myös brändimielikuvan muutosta perinteisen seuramatkajärjestäjän roolista omatoimimatkaajien suuntaan.

Kampanjan onnistumisen mittaaminen

Kampanjan onnistumista mitattaneen ensisijaisesti myytyjen matkojen määrällä. Uskon myös kanavaseurantaa tehtävän eli mistä kautta päädytään Aurinkomatkojen sivuille varaamaan matkaa. Paljonko klikkauksia kampanja saa aikaa kotisivuilla?

Miten kampanjaa kannattaisi jatkaa?

Kampanjan kokemuksia hyödyntäen muita vastaaviin päiviin voisi sitoa matkatarjouksia, esimerkiksi Naisten päivä, Helluntai jne.

Kampanjan hyvä puolet ja kehittäminen

Mielestäni matkakampanjan yhdistäminen ei perinteisesi matkailuun liittyvään teemaan on ollut onnistunut idea. Aina on hyvä syy lähteä matkalle: ystävän kanssa, naisten kesken, helluntaiheilan kanssa ym. Kampanja osoittaa mielestäni idearikkautta jo jossain vaiheessa häviämään tuomituille ”perinteisille matkanjärjestäjille”. Uudet ideat, kekseliäisyys ja nopea reagointi ajassa liikkuviin ilmiöihin ovat tervetulleita matkatoimistosektorille yleensäkin.


Kehitettävää kampanjoinnissa olisi, että näkyvyyttä voisi olla enemmän sekä rohkeampaa eri medioiden käyttöä. Tosin kampanjan lyhyt aika, tuskin mahdollistaa kovin kalliita investointeja, mutta useampi samankaltainen kampanjan niputettuna pitkin vuotta, toisi varmaankin neuvotteluetua eri kanavien käyttämisessä.



6 kommenttia:

  1. Aija, hyviä pointteja toit esille! Olipa mukava lukea sinun pohdintaasi samanlaisesta kampanjasta! Olit oivaltanut kampanjan tavoitteen hyvin :) Siinä olet oikeassa, että kampanjan näkyvyys on aika rajattu, mutta uskon, että se on tarkoituksellistakin. Tosin sitä kannattaisi todella miettiä uudelleen jos alkaisi toteuttaa ympärivuotista kampanjointia samalla teemalla.

    VastaaPoista
  2. Olin itse valitsemassa tätä samaa kampanjaa, kun olin saanut aurinkomatkoilta uutiskirjeen tästä ystävänpäivä kampanjasta. Samoja pointteja itse olin huomannut, kun katsoin tätä kampanjaa. Itse pidin hauskoista ja kekseliäästä otsikoista. Olit ottanut hyvät pointit huomioon ja kampanjan jatkamista voisi juuri miettiä muihin vastaaviin päiviin. Itse mietin myös, että jokaisessa päiväkampanjoissa olisi uusi konsepti ja kohderyhmä. Näkyvyydestä olen samaa mieltä, kampanjan aika oli lyhyt, joten näkyvyys olisi pitänyt olla parempi.

    Mittaamisesta itselle tuli, että suoramarkkinoinnin uutiskirjeiden seuranta esim. Kuinka moni uutiskirjeen saanut avaa linkin ja menee kampanjasivulle tai kuinka moni tekee ostopäätöksen. Näin saataisiin tietää miten tehokas uutiskirjeet ovat.

    VastaaPoista
  3. Hei Aija! Oli tämä varmaan kolahtanut minunkin spostiini, mutten ollut sitä klikannut... Se uutiskirjeiden haaste. ja jotenkin olin onnistunut ohittamaan sen Naamakirjassakin. Minun pitänee avata silmät! Sitten asiaa: Perustelet pohdintasi selkeästi ja kirjoitat napakasti - lukijan on helppo oppia sinulta! Kiitos!

    VastaaPoista
  4. Hyvä analyysi, Aija! Itsekin meinasin ottaa esimerkiksi ystävänpäivään liittyvän kampanjan, se taitaa olla aika suosittu aika...Facebookissa olen nähnyt tästä vilauksen, mutta ei se minua saanut matkaa varaamaan :)

    VastaaPoista
  5. Minkäslaista lismedioiden käyttöä olisit ehdottanut?

    VastaaPoista
  6. Oiva kokonaisus ja kivasti tuot pääpointit esille. Tavoitteesta olen yhtä mieltä. Kohteet olivat mitä todennäköisimmin sellaisia mihin lisäkaupalle on tarvetta. Usein näitä ns. flash-myyntejä käytetään juuri hiljaisemman ajan kaupan boostaamiseen tai saadakseen varauksia kirjoihin hyvin ennakkoon kuten mainitsit kampanja oli voimassa jopa kesäkuhun asti. Flash-myyntejä näkee nykyään jo melko paljon ja esimerkiksi verkkomatkatoimistot harrastavat niitä tiheään, mutta viime aikoina erityisesti myös hotelliketjut ovat lähteneet kokeilemaan flash-myyntejä.

    VastaaPoista